Innehåll:

1. Allmänna villkor

2. Frakt och leverans

3. Leveranstid

4. Betalning

5. Ångerrätt och bytesrätt

6. Reklamation av vara

7. Transportskador eller saknat paket

 

1. Allmänna villkor
För att lägga en order måste du ha fyllt 18 år. Produktinformation och priser lämnas med reservation för felskrivning, leverantörers prishöjningar och slutförsäljning. Tänk på att produktbilderna inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har. Köpvillkoren gäller vid köp på www.bpmobler.se Vid köp på plats i butik i Alvesta eller Växjö gäller delvis andra villkor.

 

2. Frakt och leverans
Vi erbjuder frakt till olika ombud och hemleverans av både små och stora paket. 

Ombudsleverans har ett fast pris på 99:- 

Inom vissa område erbjuder vi hemleverans till trottoarkant beroende på produkt, vi kan också inom vissa områden erbjuda hemleverans med inbärning & montering. För mer info om vilka områden detta gäller kontakta oss.

Större försändelser som exempelvis soffor, sängar och matgrupper levereras med våra egna bilar eller DHL hem till dig. Det innebär att dina varor levereras i paket, vardagar dagtid mellan 7-16*, till tomtgräns eller port förutsatt att en lastbil kan ta sig dit. Inbärning ingår inte i fraktkostnaden, men till vissa områden kan du köpa till en tjänst i samband med att du lägger din beställning. Med inbärning & montering där du får din möbel till en anvisad plats i ditt hem. Förutsett att platsen är tom när vi kommer. Inbärning & montering avgifter är olika per produkt. 

Innan leveransen sker blir du aviserad via telefon av vår leveransavdelning eller DHL, för överenskommelse om dag och tidsintervall för leverans. Inom 14 dagar efter att DHL har aviserat om leveransen första gången, måste du kunna ta emot dina varor. Om du har bekräftat en dag och tid för leverans och sedan inte är hemma eller på något annat sätt inte kan ta emot leveransen vid avtalat leveranstillfälle, debiteras du 595:- för ny leverans. Om du inte tar emot din hemleverans alls och den istället går i retur till oss, debiteras du den faktiska fraktkostnaden.

Mindre försändelser, med maxvikt 20 kg och längd under 150 cm, skickas som paket till ett utlämningsställe nära dig. Där hämtar du ut paketet när det passar dig, dock inom 14 dagar. Avisering om när dina varor finns att hämta, kommer via sms eller per post i din brevlåda. Hämtar du inte ut ditt paket debiteras du 295:-, detta för att täcka returfrakt och hantering. Denna summa debiteras antingen genom faktura eller som avdrag på returen, efter att varan har återkommit oss.

Behöver du ändra leveransadress efter att din order har lämnat vårt lager, kan vi hjälpa dig att göra det till en kostnad av 250:-. För en kortare leveranstid kan din beställning i vissa fall skickas direkt från vår leverantör.

*Leveranstiderna ser olika ut beroende på vart i landet du bor. Förbestämda leveransdagar kan förekomma på din ort och vi kan inte garantera att leverans sker till alla orter, alla dagar i veckan. Hemleverans kan inte ske på Öar och skärgård som saknar allmänna vägar.

 

2.2 Hämta själv
Du kan välja att hämta dina varor själv på vårt lager under butikens öppettider. Vårt huvudlager ligger i direktanslutning till Alvesta butiken. För hämtning i Växjö butiken gäller 2 vardagars leveranstid, Vi meddelar dig via telefon eller e-post när dina varor finns för avhämtning. Vid utlämningen ska du kunna uppvisa orderbekräftelse eller giltig legitimation. Vi har lånesläp som du kan låna utan kostnad. Detta kan bokas via telefon i respektive butik.

 

3. Leveranstid
Vi arbetar för att leverera dina varor så snabbt som möjligt om inget annat avtalats. Leveranstiden är olika för olika produkter, under varje produkt i vår webbutik finns därför en angiven leveranstid, som visar hur snart vi kan leverera dina varor till dig. Alla leveranstider är preliminära och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Den angivna leveranstiden avser antal arbetsdagar. Om du gör en beställning med flera varor som har olika lång leveranstid, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Skulle den angivna leveranstiden avvika kontaktar vi dig via telefon eller e-post. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

 

4. Betalning
Vi erbjuder trygga och säkra betalningar med vår samarbetspartner Klarna. I kassan väljer du mellan betalsätten kortbetalning, direktbetalning, faktura och delbetalning.

4.1 Kortbetalning
Betala enkelt och smidigt med kredit- eller debitkort. Du fyller i dina kortuppgifter i kassan och pengarna dras direkt från ditt konto efter att du har klickat på ”Slutför köp”. Ingen kortavgift tillkommer. Klarna ansvarar för att betalningen sker säkert och att ingen kommer åt dina kortuppgifter när överföringen sker. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade och vi på Bror Pehrssons Möbler får aldrig tillgång till dina kortuppgifter.

Dina personuppgifter hanteras alltid i enlighet med gällande lagstiftning.

4.2 Direktbetalning
Med Klarna Betala Direkt kan du betala ditt köp direkt via ditt bankkonto. Betalsättet kräver ett giltigt bank-id. Första gången du använder betala direkt kan du behöva ansluta ditt bankkonto till Klarna, som vid kommande köp minns dina uppgifter för att du ska kunna handla och betala ännu smidigare. Pengarna dras inom 1-3 bankdagar efter att vi på Bror Pehrssons Möbler har skickat dina varor. Om pengarna inte kan dras, skickar Klarna istället en faktura till den mailadress du uppgav vid ditt köp.

Dina personuppgifter hanteras alltid i enlighet med gällande lagstiftning.

4.3 Faktura
Med Klarna faktura betalar du efter att du har fått din beställning, med minst 14 dagars betalningstid. Du behöver inte uppge dina kortuppgifter. Fakturan skickas till din mail i samband med leveransen och du kan enkelt ladda ner din faktura på klarna.se. När du har fått din faktura kan du ansöka om att göra om den till en flexibel delbetalning.** Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift på 29:- eller 60:- beroende på fakturabelopp, samt en dröjsmålsränta om 24% plus gällande referensränta. Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras. Detta innebär i vissa fall att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Dina personuppgifter hanteras alltid i enlighet med gällande lagstiftning.

** Delbetalning erbjuds endast till privatpersoner.

 4.4 Delbetalning
Med Klarna Dela Upp betalar du som är privatperson i din egen takt, med minst 50 kr per månad, och väljer mellan 3, 6 och 12 månaders betaltid. Du ansöker om att få dela upp din betalning hos Klarna. När du väljer att delbetala inkluderas fakturan i din kontofaktura hos Klarna, som skickas till dig i mitten av kommande månad. Kontakta Klarna för att få dina uppgifter om ränta och administrationsavgift. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift på 29:- eller 60:- beroende på fakturabelopp samt en dröjsmålsränta om 24% plus gällande referensränta. Vid köptillfället kan en kreditprövning komma att göras. Detta innebär i vissa fall att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Dina personuppgifter hanteras alltid i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa Klarnas fullständiga villkor här: klarna.com/se/villkor/

 

5. Ångerrätt och bytesrätt
När du handlar på bpmobler.se eller via telefon gäller distanshandelslagen. Du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du tagit emot varan.*** Varan ska returneras i originalemballage, oanvänd och i originalskick. När du nyttjar ångerrätten eller bytesrätten står du som kund för returfrakten. Kontakta oss på info@bpmobler.se så hjälper vi dig.

Så snart varan är åter hos oss och synad av vår serviceavdelning görs en återbetalning/justering efter att fraktkostnaden dragits av från beloppet. Ånger- och bytesrätten gäller inte vid köp av sängkläder, täcken, kuddar, madrasser och överkast om originalförpackningen är bruten, eftersom dessa produkter räknas som hygienartiklar.

*** Detta gäller ej anpassningsbara varor som är specialtillverkade för dig, där du själv har gjort val av exempelvis klädsel, ben, komfort eller liknande. Se sektion 5.2 för mer information.

5.1 Returfrakt
Vid en retur är det du som kund som står för returfrakten.

Följande produkter har en returfrakt på 895:-:
Soffor, fåtöljer, barbord, matbord, matgrupper, skrivbord, soffbord, stolar (ej barnstolar), sängar, avlastningsbord, byråar, hyllor, mediabänkar, skåp, sideboard, vitrinskåp och utemöbler (ej dynor och möbelskydd).

Följande produkter har en returfrakt på 495:-:
Hallmöbler, sängbord, barnstolar, vedställ, mattor och dynor.

Följande produkter har en returfrakt på 195:-:
Korgar, lådor, väskor, vinställ, inredningsdetaljer, textilier (ej mattor), belysning, möbelskydd och skötsel. 

5.2 Anpassningsbara produkter
Anpassningsbara produkter där du själv väljer klädsel, ben, komfort och liknande eller sätter ihop delar till en komplett produkt utifrån olika val, specialtillverkas till dig när du har genomfört ditt köp i kassan. Detta innebär att du inte har någon ånger- eller bytesrätt på dessa produkter.

Bilderna på möblerna i olika klädslar kan vara datorgjorda, vilket betyder att det i dessa fall inte är fotografier på möbeln i den faktiska klädseln som visas. Färgerna kan också skilja sig från verkligheten och se olika ut på olika skärmar, beroende på bland annat skärmupplösning och skärminställningar. Om du är osäker på en klädsels färg eller struktur, vänligen kontakta oss för fler bilder och eventuella tygprover innan ditt köp

 

6. Reklamation
En reklamation kan göras genom vårt formulär på hemsidan: bpmobler.se/pages/kontakta-oss

Du har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Vi kontrollerar samtliga varor för eventuella fel i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel på din vara måste du kontakta oss. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera eventuella synliga skador och/eller förändringar med bilder. 

När vi mottagit ett giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returhandlingar. Vid retur av reklamerad vara står vi för returkostnaden. Vid eventuella reklamationstvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. En giltig reklamation förutsätter att alla skötselråd följts och normal aktsamhet iakttagits.

 

7. Transportskador eller saknat paket
Du som tar emot leveransen är ansvarig för att syna att paketet inte har några synliga skador och att kontrollera att rätt antal paket kommit fram innan du skriver under fraktsedeln. Skulle något avvika med din leverans måste det vara inskrivet på fraktsedeln och signerat av dig och föraren. Detta gäller även när du hämtar ut ditt paket hos post- och paketombud. Skulle paketet vara skadat är det ditt ansvar att få det noterat på utlämningskvittot tillsammans med butikens stämpel, datum och signatur.

Du måste sedan ta kontakt med oss inom 3 dagar för att vi ska kunna hantera ditt ärende.

Du har 3 dagar på dig att packa upp och syna dina varor från det att du mottagit dem. Upptäcks en skada vid uppackningen ska detta anmälas till oss senast inom 3 dagar från mottagandet. För att reklamationen ska kunna hanteras korrekt behöver du spara originalemballaget. Kontakta oss på inkop@bpmobler.se och beskriv ditt ärende, ange ordernummer och skicka med bilder på emballage och produkten i helhet samt detaljbilder på skadan. Vi tar inte ansvar för eventuella dolda transportskador som anmälts senare än 3 dagar efter leveransdag. Notera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationen är godkänd.